تایپ در منطقه ۲ : در بحبوحه شیوع ویروس کرونا که همه داروخانه ها مطالبی را با مضمون وجود یا فقدان مواد مصرفی بهداشتی – پزشکی پشت شیشه فروشگاه خود می چسبانند ، چندی پیش نمونه ای را دیدم که حداقل برای بنده با آشنایی حداقلی با اصول تایپ و نگارش یک متن جذّاب نبود .

ویژگی های یک تایپ بد در کاربردهای روزانه

اولاً در این نوشته به جای اینکه در تنظیمات چاپ و ویرایش ، برگه به صورت افقی قرار گیرد عمودی بود .

عدم تغییر فونت نوشته و استفاده از قلم Arial که به صورت پیش فرض در بسیاری از برنامه های نوشتاری – به طور ویژه ورد آفیس – قرار دارد نشان می داد که فرد نویسنده به کلی با این ویژگی برنامه و قابلیت تغییر ظاهر متن و بهبود آن آشنایی هم نداشته است .

طبیعیست که در چنین شرایطی نمی توان کمبود وقت را بهانه کرد ، چرا که برگزیدن همه نوشته ها (Select All) و انتخاب یک فونت از آبشاری قلم های این برنامه حتی ۵ ثانیه نیز زمان لازم ندارد .

از این گذشته در زیر همه حروف «ی» که بدین شکل در متن آمده بود دو نقطه وجود داشت که نشانه ای از عربی بودن تنظیمات به جای فارسی بودنشان داشت .

اگرچه این مشکل شاید به چشم افراد زیادی نیامده و حتی مهم هم نباشد ، اما علاوه بر نمایش نامطلوب برخی حروف مانند آنچه که ذکر شد ، اگر قرار بود این متن در اینترنت قرار گیرد پیامدهای منفی بیشتری داشت .

به طور خلاصه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشورمان سبب می شود تا افرادی که در ایران قرار دارند بواسطه آن مطلبی را جستجو کرده و یا منتشر کنند . این در حالیست که اگر این زبان عربی باشد ، از شانس کمتری برای نمایش در رتبه های بالاتر از نمونه مشابه فارسی خود برخوردار است .

در نهایت اینکه این متن به فونتی که از دور هم خوانده نمی شد و روی صفحه ای بدون کادر یا افکتی تصویری قرار داشت ، در حالی که می توانست بسیار مفیدتر ظاهر شود ، تنها به انتقال پیام دست اندرکاران داروخانه مشغول بود .

کاربردهای تایپ در منطقه ۲

با نظر به اموری که کارفرمایان یا مشتریان ما به صورت روزمره در مجموعه کاج پرینتر دارند ، می توانیم آن ها را به دو دسته کلی تقسیم کنیم :

  • مشتریانی با نیازهای مقطعی و کوتاه

افرادی که همانند مثال فوق کسبه یا پیشه ورانی هستند که به دلیل عدم نیاز همیشگی به تایپ در منطقه ۲ ، تاکنون مطلبی را شخصاً ننگاشته اند ، اما می دانند که برای خلق نگاره ای جذاب و گیرا نیازمند مراجعه به یک تایپیست حرفه ای هستند (مثلاً راننده تاکسی های خوش سلیقه ای که درخواست خود از مسافرین را به شیوه ای محترمانه و شکیل نوشته و در معرض دید ایشان قرار می دهند).

این در حالیست که افراد دیگری هم وجود دارند که لزوماً قصد استفاده از این نوشته ها را در کسب و کار خود نداشته ولی وجود آن را ضروری می دانند .

یکی از نمونه هایی که در این زیر شاخه نیز زیاد دیده می شود مدیران ساختمانی هستند که با درج مطالبی مربوط به ایمنی یا نظافت ، نحوه تقسیم پول قبوض یا میزان شارژ پرداختی هر واحد ، قصد اطلاع رسانی به ایشان را دارند .

  • مشتریانی با نیازهای همیشگی و بلند

دانش آموزان یا دانشجویانی که بنا به سن و سالشان می توان حدس زد که با نرم افزارهای آفیس یک آشنایی حداقلی داشته ، اما به دلیل فشردگی کارها ، عدم داشتن زمان لازم و حتی عدم تمایل به خسته کردن خود ، امر تایپ در منطقه ۲ تحقیقات خود را برون سپاری می کنند .

لازم به ذکر است که این کار آنچنان هم در نتیجه نهایی کارشان بی تأثیر نبوده و مرجعی که این نوشته ها را تحویل می گیرد و بر روی قوانین خاصی حساس است ، به خوبی درمی یابد که این متن از نظر نگارشی و رعایت قوانین بی عیب و نقص بوده و می توانند با حساسیت کمتری آن را بررسی کنند .

در مباحث مربوط به ارائه پروژه پایانی یا پایان نامه های مکتوبی که از قضا به دلیل وجود مراکز آموزش عالی متعدد در غرب تهران کم نیز نبوده و از مشتریان ثابت تایپ در منطقه ۲ می باشند ، تایپیست های زبده مجموعه پیش روی با تسلط کامل به نوع فونت مجاز ، سایز ، نحوه فهرست نویسی ، طریقه صفحه آرایی و رعایت کلیه اصول نگارشی ، خیال کارفرمایان را از بابت مسائل فنی کار آسوده کرده و بدین ترتیب تنها مفاهیم نوشته باقی می ماند که در کیفیت آن و نمره نهاییش اثرگذار خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید