سیمی کردن کتاب در غرب تهران : بی تردید کتب یکی از رمز آلود ترین پدیده های ساخت دست بشر و وسیله ای پرکاربرد در زمره مهمترین اختراعات تاریخ اوست . این وسیله که می تواند ابزاری برای انتقال ” آیه های شیطانی ” باشد ، وسیله ایست که به عنوان معجزه آخرین فرستاده خداوند در کسوت ” قرآن” هم خودنمایی می کند . کتاب علاوه بر امکان انتقال آموزه ها و نکات مفید یا مخرب در قالب مکان ، توانسته است به مسافری در زمان نیز تبدیل گردد و همچون قاصدی امین ، دانسته های فراوانی که از تراوشات ذهن نیاکانمان بوده است به ما برساند . شاید اگر کتاب ها نبودند ، امکان ارائه ، بسط ، شرح و جابجایی مطالب به شکل کنونی آن وجود نداشته و چنانچه ابزاری مانند شبکات اجتماعی و فایل های کامپیوتری را جانشین آن ها بدانیم ، باید این نکته هم توجه کنیم که بدون وجود کتبی که سال ها راهنمای ساخت و پیشرفت این پدیده ها بوده اند ، چنین ابزاری نیز ساخته نمی شد .

با گذر از این مقدمه ، می دانیم که انسان قرن ۲۱ هم با وجود تکاملی نسبی و پیشرفت چشمگیری که در علوم و فنون مختلف داشته است ، هنوز هم نتواسته این وسیله را با چیز دیگری تعویض کرده و این محصولات سودمند را بازنشسته کند . با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین قربانیان جنگ های انسان در طول تاریخ کتاب ها بوده اند کتاب های دستنویسی که تنها یک نمونه از آن وجود داشته و با از بین رفتن آن ، اطلاعاتی ناب و نام نویسنده این اثر هم رو به نیستی رفته است می توان گفت بخشی از آن ها که به دست ما رسیده اند ، راه بسیار سختی پیموده و صیانت از آن ها وظیفه همه ماست . اگرچه امروزه تیراژ هر کتاب هزاران جلد بوده و با وجود پشتیبانی های دیجیتالی به بلای اجدادشان گرفتار نمی شوند (به عنوان مثال کتاب هایی که پس از تهاجم دشمن به شهری همچون هیزم به مدت چند شبانه روز سوزانده می شدند) ، اما باز هم حفظ پیوستگی و نظم آن کوچکترین وظیفه ایست که در قبل این “یار مهربان” داریم .

سیمی کردن کتاب در غرب تهران تنها بهانه ایست تا به ساکنین این منطقه یادآور شویم که می توانند برای تجدید عمر کتاب های قدیمی ، کتب درسی فرزندان ، جزوات دانشگاهی ، یادداشت ها و گزارشات محل کار و … به ما مراجعه کرده و در کنار انتفاع از خدمات دیگری همچون تایپ در سعادت آباد و لوازم التحریر در سعادت آباد به این مهم (سیمی کردن کتاب در غرب تهران) نیز برسند .

دیدگاهتان را بنویسید