در مبحث چاپ بنر کربلا در شهرک غرب همانطور که از نامش بر می آید ، این اقدام به عمل اعطای پیامی در قالب یک نوشته به زائر عتبات عالیات تقدیم می شود که در آن اشعار و سخنانی حول آرزوی قبولی این زیارت عرضه می گردد . در گذشته های نچندان دور ، قالب این نگاره ها به نقش بستن حروفی بر روی پارچه هایی با رنگ های شاد و روشن توسط یک خطاط یا تابلو ساز زبده روی پارچه های مخصوص پلاکارت به وجود می آمد ، این در حالیست که امروزه با آمدن دستگاه های چاپ بنر ، این محصولات جای خود را به چاپگرهایی با سرعت و کیفیت بالا داده اند که علاوه بر پیام های فوق امکان ثبت تصاویری با کیفیتی بالا را روی پارچه هایی با اجناسی متنوع تر دارند .

اگرچه مراکز متعددی در سطح پایتخت وجود دارند که همچون مجموعه چاپ دیجیتال ایران کپی در سعادت آباد به صورت تخصصی به چاپ بنر مبادرت می ورزند ، اما نباید فراموش کرد که دسترسی آسان بواسطه نزدیکی یا انجام سریع امور از جمله عواملی هستند که نباید در راستای بهره مندی از کالا یا خدمات مختلف آن ها را نادیده گرفت . به همین دلیل مجموعه مذکور که پیش از این با خدماتی همچون چاپ کارت ویزیت ارزان در سعادت آباد ، تراکت ارزان در سعادت آباد و ساخت مهر فوری در سعادت آباد در خدمت اهالی شمال غربی تهران بوده است ، اینک مفتخر است تا با چاپ بنر کربلا در شهرک غرب باری از روی دوش همسایگان خود برداشته و بنرهای خوش آمد گویی آنان را با قیمتی مشخص ، در زمانی اندک ، با مرغوبیت بالا و تنوعی مثال زدنی به متقاضیان آن تقدیم کند .

اما چرا این سفر و چاپ بنر کربلا در شهرک غرب یا دیگر نواحی کشور تا بدین میزان مهم است ؟ پس از ورود اسلام به ایران ، به دلیل تفاوت های قومی و نژادی بسیاری که بین اعراب و غیر اعراب وجود داشت و اهمیت فراوان این ناهمگونی ها برای آنان ، نیاکان ما از سوی خلفا و مردمان هموطنشان «موالی» خوانده شده و به عنوان افرادی که سرزمینشان به تسخیر دولت مرکزی درآمده بود ملزم به فرمانبرداری از ایشان بودند .

در همین رابطه ، در خلال این رفتارهای گاه ناخوشایندی که نسبت به این افراد اعمال می شد ، وجود رفتاری مهربانانه و سرشار از تفقّد از سوی کسی سبب می شد تا دیدگاه ایرانیان به آن فرد خاص یا مکتب وی نگاهی از سر ارادت و قدرشناسی بوده و به هر طریق ممکن در پی جبران این لطف باشند . پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان – به ویژه ائمه ما شیعیان – به عنوان هسته اصلی این رویکرد ، به دلیل اینکه رفتاری مناسب و دیدی انسانی نسبت به ما داشتند و بر خلاف عموم اعراب این دوره دیدگاه قومی و قبیله ای را کنار گذاشته بودند ، حتی پیش از اینکه به معصومیت و داشتن مقامی معنوی شناخته شوند ، نزد ایرانیان جایگاه والایی داشتند . این در حالی بود که با گذر سده ها و روی کار آمدن سلسله صفویه ، با تعیین شدن مکتب شیعه به عنوان دین رسمی کشورمان ، این ارادت و اشتیاق به معصومین بیشتر شده و از تک تک آنان گرفته تا فرزندانشان که به نحوی به ایران رسیده و در اینجا به شهادت رسیده بودند یا فرستادگان و نواب ایشان که رابط میان امام و پیروانشان بودند نیز مورد توجه و وسیله ای برای توسل قرار می گرفتند . از این روی اتفاق عجیبی نیست که با فرا رسیدن محرم و صفر کشورمان غرق در اندوه ، شیون و پارچه های سیاه شده و با فرا رسیدن موسم اربعین خیل عظیمی از محبّان این خاندان خود را با هر وسیله ای به زیارت امام حسین می رسانند .

با توجه به این توضیحات زیارت مراقد این بزرگواران از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تبعاً هرچه میزان درجه آن ها بالاتر باشد ، اجر و درخشش این عمل نیز بیشتر می شود . در همین رابطه زیارت امام حسین (ع) و درک مصائب عاشورا با حضور در کربلا یکی از زیاراتیست که نزد هموطنانمان از جایگاه ویژه تری برخوردار بوده و به همین نسبت فردی هم که به این سفر می رود بیش از پیش در چشم نزدیکانش دیده می شود . شاید شما در سال ده ها سفر خارجی داشته باشید ، اما تنها در موارد محدودی با کمک چاپ بنر کربلا در شهرک غرب و نصب بنر به شما خیر مقدم گفته می شود که این خود گواهی بر تصدیق این مدعا می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید