پلات در پونک : زمانی که به روش‌های چاپ روی برگه‌های کاغذی می‌پردازیم به دو روش کلی برمی‌خوریم که یک از آن‌ها چاپ افست و دیگری چاپ دیجیتالیست!

چاپ افست

در نوع افست که معمولاً برای درج نگاره‌هایی در تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس طرح مورد نظر پلیت‌هایی آلومینیومی در بخش لیتوگرافی آماده می‌شوند . در این نوع سیستم چاپی که بر اساس متد CMYK یا چهار رنگ قرمز، آبی، زرد و مشکیست، پس از اینک کاغذها در خط چاپ و زینک‌های هر رنگ نیز روی غلتک‌های خود قرار گرفتند؛ برگه‌های مذکور پس از پذیرش یک رنگ بلافاصله به زیر غلتک‌های بعدی رفته و رنگ‌های بعدی خود را نیز به خود می‌گیرند .

استفاده از چنین روشی علاوه بر امکان تولیدات در تعداد زیاد (مثلاً چاپ روزنامه، تراکت، کارت ویزیت و …) سبب می‌شود تا قیمت‌های سرشکن هریک از این محصولات بسیار کم و ناچیز شود . در ادامه گفتنیست که کیفیت این محصول نسبت به زمان و هزینه فرآوری آن بسیار خوب بوده و اپراتوران هم می‌توانند از رنگ‌های مخصوص و مورد نظرشان به جای رنگ‌های کلاسیک چاپ استفاده نمایند .

از سویی دیگر هم بدیهیست که این روش مناسب چاپ تیراژ پایین یا پروژه‌های فوری و عجله‌ای (به دلیل ضرورت تهیه‌ زینک و پلیت) نبوده و در خلال انجام آن نمی‌توان تغییراتی بر روی نحوه و نوع چاپ اعمال کرد .

چاپ دیجیتال

در سوی دیگر سکه، چاپ دیجیتال روشی بسیار با کیفیت است که در آن خبری از روند دشوار، پیچیده و زمان‌بر افست نبوده و تجهیزات اعمال این روش (مثلاً پرینترهای جوهر افشان) با تزریق مستقیم رنگ روی صفحه، طرح مورد نظر را مستقیماً روی برگه پدیدار می‌کنند . از مزایای این روش هم می‌توان به سرعت بالای چاپ، اقتصادی بودن در تیراژهای پایین و امکان تغییر اطلاعات در حین انجام عملیات اشاره کرد .

به عنوان نقاط ضعف این روش نیز می‌توان به توان چاپ کمتر و امکان نمایش رنگ‌های استاندارد (و نه رنگ‌هایی نظیر پنتون یا HKS) اشاره کرد .

پلات ، حالت خاص چاپ دیجیتال

گاهی نگاره و طرح‌هایی که قصد بررسی آن‌ها را داریم مستلزم چاپ بر روی زمینه بزرگی بوده و نمی‌توان آن ها را بر روی اوراق A3 و ۴A جای داد. این در حالیست که در عین حال نیازمند کیفیت بالای این محصول نیز هستیم که الزام وجود یک پرینتر غول پیکر را بیشتر می‌کند .

در همین رابطه پلاتر‌ها به عنوان نمونه‌ای از این پرینترهای لارج فرمت (در مقایسه با نمونه‌های رومیزی) ماشین آلات چاپ باکیفیتی با حداکثر عرض ۱٫۵ متر و طول بی‌نهایت (به اندازه رول کاغذی در دسترس) هستند که قادر به درج تصاویر بر روی هر زمینه‌‌ای می‌باشند .

شاید بتوان خروجی پلاتر‌ها را به نوعی محصولی میان بنرهای دستگاه‌های Outdoor و کاغذ پرینترهای معمولی دانست، جایی که این محصول بزرگی ابعاد را از یکی و ظرافت و کیفیت را از دیگری به ارث برده است .

در ادامه گفتتنیست که چنانچه نیازمند چاپ طرحی بزرگ و باکیفیت مثل نقشه‌های فنی و مهندسی (پلات فرمت‌هایی نظیر (dwg وdxf) هستید این محصول کاربرد زیادی داشته و پس از اینکه با کمک لمینت پوششی استحکام یافت، می‌توان از آن در برابر چالش‌های محیطی، فشار و چروکیدگی محافظت کرد .

از آنجایی که این محصول مناسب محیط‌های داخلی بوده و در عین داشتن ضخامت کم کیفیتی مثال زدنی نیز دارد به منظور نمایش نقاشی یا تصاویر در گالری‌های هنری یا تبلیغاتی کم‌هزینه و محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد .

پلات در پونک

با عنایت به اینکه منطقه پونک محله‌ای پر جمعیت در غرب تهران بوده و علاوه بر ساکنین این منطقه می‌توان رد پررنگی هم از افرادی که همه روزه به منظور ارتزاق خرج روزانه خود به اینجا مراجعه می‌کنند یافت، می‌توان گفت که جای خالی یک مجموعه چاپ دیجیتال در این محدوده خالی بوده و لزوم خدمت‌رسانی چنین سامانه‌ای به شدت حس می‌شود .

در همین رابطه مجموعه چاپ دیجیتال ایران کپی که پیش از این با ارائه خدماتی نظیر چاپ بنر در پونک و چاپ تراکت در پونک در کنار ساکنین این محله بوده است، اینک مفتخر است تا با ارائه خدمت پلات در پونک از چاپ پوستر روی اوراق کوتد و گلاسه گرفته تا نشر نقشه‌های عمرانی و مکانیکی باری ولو کوچک را از روی دوش همسایگان خود بر دارد .

در همین رابطه از شما دعوت می‌کنیم تا به منظور چاپ نگاره‌های مورد نظر خود، تصاویر مربوطه را برای ما ارسال نموده و در کسری از ساعت نسخه فیزیکی آن را بواسطه پیک‌های رایگان چاپ دیجیتال ایران کپی تحویل بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید